Když se tak zamyslím, tak stárnu. Dřív mi ty zimy tolik nevadily, ale teď mě štvou čím dál víc. Všude samá zima, na pokoji, na nohy, za oknem a teď zase i v bazénu. Nebývaly ty zimy dříve pěknější a hlavně kratší? A kde je to globální oteplování? Že by Vašek měl pravdu a byla to jen velká bublina? Škoda, že praotec Čech, když hledal zemi zaslíbenou neměl u sebe Darwina, ten by mu řekl, že pocházíme z opic a ty žijí na jihu - v teple. Je sice pravda, že tam už bylo dost narváno válečnými Římany a Řeky, na západě zase Germány a z východu to před sebou tlačili divocí Mongolové. Takže možná to není až tak špatné místo, neboť mohlo být i hůř.
Po filosofickém zamyšlení nad zbytky mých historických znalostí nemám prakticky o čem psát. Protože politiku jsem si zakázal, tak malé zamyšlení nad železnicí. Prakticky všichni na železniční situaci v ČR nadávají (včetně mě), ale když se koukneme do okolí tak jsme na tom vlastně nejlépe. Tak druhé nejlíp je na tom Maďarsko, ikdyž v poslední době udělali značnou redukci dopravy, to u nás jsou jen kosmetické změny. A taky se jim příliš nepovedlo spojení nákladního dopravce.
Polsko taktéž muselo vydělit nákladního dopravce od osobní dopravy a k tomu mělo "výborný" nápad, osobní dopravu rozdělili na rychlíkovou do národní firmy, kterou chtěli prodat. Vše, co se jim nelíbilo a mohlo by snížit hodnotu (včetně dluhů) dali jednotlivým vojvodstvím. Postupně si přestávají uznávat vzájemné jízdné, přetahují si cestující a o nějaké návaznosti přestává být řeč. Přitom taková nádherná placka, kde se železnice staví tak nádherně a je ideální jako páteřní doprava.
A náš nejbližší soused, kdysi jedna rodina? Tak ti jsou na tom možná úplně nejhůř. Nákladní dopravce i osobní nadělali brutální dluhy, z části způsobené i nesplněním závazků státu v předešlých vládách. Vůbec neudělali čistku v zaměstnanosti a teď se to snaží brutálně spravit. Včera vydala slovenská vláda dokument, v kterém navrhuje způsob ozdravení. Jedni trvdí, že je to prakticky zpopelnění železnice na Slovensku, jiní že je to záchrana na poslední chvíli. Jejich největší problém bych ale neviděl ve financích, ikdyž ty dluhy jsou obrovské, ale v tom, že autobusouvou dopravu si organizují kraje, kdež to železniční stát a to způsobem: "Milý dopravče, ty který nám zaměstnáváš tolik lidí (voličů), letos ti dám X peněz a ty za to vyjezdíš Y kilometrů." Nic o tom, kde by měl jezdit, jak by měl jezdit, jaké služby poskytovat. A nákladní dopravu se slovákům podařilo úspěšně převést na silnice, protože donedávna měli jeden z nejvyších poplatků (mýtné). Tím se Cargo dostalo do dluhů a sen o prodeji za hromadu peněz se vypařil.
Ta naše železniční doprava není sice nic extra, protože to srovnáváme se západem, ale když se kouknu na východ, jsem rád i za ten malý pokrok, protože ono lze i couvat. Ale rozhodně to nemá být omluva pro úroveň cestování na železnici. A zítra by měl přijet taťka, také po dráze, tak jsem zvědavý na jeho dojmy.
A kruhem se vrátíme k zimě. I letos je navštěva WC loterie, aby trubky nepopraskaly mrazem, železničáři do starých vagónů raději ani vodu nedoplňují. A tak doufejme, že ty staré vozy už konečně projdou modernizacemi, tak jak to stále slibují.
Coz mi pripomina, ze jsem se te chtel zeptat, jak by to bylo s pripadnou cestou do Italie vlakem, nebo pripadne cestovani po Italii. Nejlepe na nejaky jednorazovy listek s treba tydenni platnosti :) ... Ale to pocka az se vratis :)
OdpovědětVymazatTady je jasně vidět, že se to politiky týká. Stát zkrátka neumí být a není dobrý podnikatel... ale to by bylo na dlouhou debatu.
OdpovědětVymazat