čtvrtek 16. března 2017

Mycí anabáze

Tak jednou za půl roku se myčka rozhodla, že nebude mýt. Prostě si tak píska a nemeje. Měl jsem na ni trik - vzal jsem horkou vodu z konvice (tak aby neměla více než 70 stupňů) a nalil ji dovnitř. Znovu ji zapnula běžela. Jak na potvoru v době kdy jsem byl pryč se myčka opět vzepřela. A trik nefungoval, vodu sice vyčerpala, ale tím skončila. Byli povoláni opraváři, za to že se na ni podívali a zhodnotili, že vážně nemyje si vzali necelou pětistovku. Prej to bude hladinové čidlo, očekávaná cena opravy 1800,- Kč. To jsem ještě ochotný do myčky dát. Hladinové čidla na internetu pro můj typ myčky jsou v rozmezí 300-900,- Kč. Nejsem doma, tak ať to opraví, hlavně když to bude fungovat.

Druhá návštěva nepomohla, čidlo vyměnili, ale stejná závada. Údajně jsou pro tuto myčku 3 typy čidla, tak to asi nebyl ten správný. Že objednají jiný a přijedou. To už jsem se vrátil i já, ale když oni teď zařizují opravu, tak je v tom nechám. Přijeli znova, druhé čidlo taky nezabralo. Chtěli dalších 400,- Kč s tím, že myčku mám vyhodit a koupit novou, chyba nebude v čidle, ale v elektronické řídící desce a to se nevyplatí vyměnit. Ptal jsem se, co to v myčce cvaká, že jsem to dřív neslyšel. S klidem mi řekli, že je to divertor - zařízení, které rozděluje proud do ostřikovacích ramen, vždy totiž ostřikuje jen jedno z nich.

Mezi tím mi napsal kamarád email (vlastně on za to může, protože vlastně čtete moji odpověď na jeho anabázi), že měl podobný problém, opravář zaneprázdněný a tak si nakonec našel na internetu návod a opravil si i sám - měl zanesené čidlo nánosy, stačilo rozebrat a propláchnout. Hodně se mu líbilo, jak to v myčce funguje, jak tam teče voda a že je to lepší než puštěná pračka. Já takové štěstí neměl, moje myčka nemá moc dílů průhledných, takže jsem si to vůbec neužil. Začal jsem pátrat co by mohlo být příčinou. Všechny spotřebiče se snaží naznačit opravářům, co se asi tak pokazilo. I moje myčka to má, signalizuje to mrkáním jedné ledky. Spočítáte mrkání a máte kód chyby. Na internetu pak zjistíte, že 12 mrknutí (maximum) je chyba divertoru. Začínám hledat na internetu a tady je úžasný článek a hlavně obrázek, čím se divertor řídí v myčkách Whirlpool. Takže opraváři si to vůbec nezkontrolovali a opravovali úplně jiný díl. Do kontaktů jsem si k nim napsal, že je nemám používat.

Takže rozebírám a hledám divertor, je až vzadu s pěkně pitomým přístupem. Myčku je potřeba položit na bok, najít jediný vrut, který divertor drží na myčce, odpojit a vyprostit z kabeláže (zapamatovat si zapojení). Vezmeme multimetr a proměříme mikrospínač - ano je to on s tím úžasným plošným spojem. Cena jednoho mikrospínače je 4 Kč včetně DPH, kupuji raději dva, protože nemají přesně stejný typ ... jsou trochu jinak rozložené nožičky. V práci kolega nachází přesně stejný a daruje mi jej. Jiný kolega mi jej ochotně přepájí. Mikrospínač (nebo lidově kurvítko) už zase funguje. Stačí namontovat a myčka opět běží.

Po 10 minutách si říkám, že je škoda, že myje na prázdno. Tak ji zastavuji, vkládám nádobí a pouštím. Po 2 minutách opět pískání a opět nemyje. Že by servis měl pravdu a opravdu odcházela řídící deska (mimochodem stojí téměř 3 tisíce). Ale na druhou stranu, ten mikrospínač vážně nefungoval. Všiml jsem si, že hřídelkou, kterou se distribuce vody ovládá sem tam trochu prokápne voda. Všude psali, že při výměně je třeba dát nové gufero (zjednodušeně lze říci, že je to vyztužené těsnění, kterým prochází hřídel). Když jsem to znova rozebral, zjistil jsem, že uvnitř je pár kapek vody a kontakty u mikrospínače tak mohly být trvale sepnuty, což se myčce nelíbilo. Tak fajn, budu potřebovat nové gufero. Na webu stojí okolo 80 Kč plus poštovné, takže jsme někde na 150.

Zkusil jsem zavolat do obchodu Praktik, kde mají různé takové blbosti. Paní byla trochu smutná, když jsem jí řekl, že budu chtít jen jeden kus a ještě chci vědět cenu. Udělal jsem něco pro své zdraví - projel jsem se na kole a za hodinku jsem měl nové těsnění doma. Znova odstrojit myčku, vysušit ji uvnitř, položit rozebrat, vyrvat staré těsnění, složit, postavit, zapojit a pustit. A pískot. Co je blbě? Tak si to zopakujeme, vysunout, položit, ... to už znáte. V zoufalství jsem zkusil znovu proměřit mikrospínač. Myčka jej stihla zlikvidovat za tu malou chvíli, opět nespíná. Rychle do práce, už vím kde je zdroj mikrospínačů a ještě tam byl jiný ochotný kolega, který to přeletoval. Znovu složit, narovnat, zasunout, zapojit ... a pustit.

A opět pískání. Dobře, myčka zvítězila, ale dám jí ještě jednu šanci - objednám celý díl divertoru, třeba odešel motorek. Díl stojí 540,- Kč a zdarma k tomu dostanu gufero, stále je to méně než slibovaných 1800,- Kč za čidlo, takže vlastně pořád ušetřím. O dva dny později opět ležíme spolu s myčkou v kuchyni na podlaze. Slibované 'gufero zdarma' jsem v balíčku nenašel, ale stejně jsem jej už vyměnil a znova bych to nedělal. Zase myčku zapojím a opět pustím a ona zase vytrvale píská. Tak to je konec. Fakt budu muset koupit novou myčku.

Je divné, že píská hned po zapnutí, dřív zkusila alespoň odčerpat vodu. Vzpomenu si na starý trik, beru konvici a dovnitř myčky naleju skoro 2 litry vody. Myčka si trochu zabublala a po zapnutí funguje. Prošel celý krátký program ... po měsíční anabázi. Tak tohle jsem mohl zkusit už při druhé výměně mikrospínače a ušetřit si nákup divertoru. Tak trochu nakrknutý na opraváře, jsem jim napsal SMSku, jak jsem opravil myčku, snad se příště podívají na chybový kód. A myslíte si, že mi odpověděli?

Pokud budete kupovat myčku, mohu vám doporučit Whirlpool, umím ji opravit a vím, kde se nachází kurvítko. A to je přeci k nezaplacení :-)

2 komentáře:

  1. Hehe, teď nevím jestli mě víc baví ta situace s opravářema nebo to Tvoje zabejčení si to vyřešit po svém :) Trochu mi to připomělo situaci, kdy nám před měsícem odešla pračka po mém rutinním čistícím zásahu. Ale byla to fatálka, takže jsem koupil novou (to Philco si prostě po dvaceti letech zasloužilo jen zatleskat a ekologicky zlikvidovat) - a v recenzi na tu novou LG co jsem pořídi, psali lidi mínusy za to, že to s jejich NFC apkou v mobilu nekomunikuje česky :) Kam jsme se to posunuli od éry beepcode...

    OdpovědětVymazat
  2. Ten trik s konvici? Naprosto genialni, rozchodili jsme timmycku, kterou uz jsme byli pripraveni odepsat :D diky moc za tvoji snahu resit veci pi svem.

    OdpovědětVymazat